Jumaat, 5 Disember 2014

4 Things Not To Do After Eating

Assalamualaikum..Anyeong !!

4 perkara yang tidak harus kita lakukan selepas makan , tajuk zati kali ini. Zati ada baca satu buku ni pasal perkara  yang tak harus kita buat lepas makan..ohh..baru zati tahu benda ni tak boleh buat rupanya.

1. Makan Buah

    Sebab : Sebaik sahaja makan buah , perut akan menjadi kembung sebab banyak air dalam badan, kalau                   kita nak makan buah juga makan 1 atau 2 jam lepas makan.

2. Banyak Berjalan

    Sebab : Sistem pencernaan tidak dapat menyerap nutrisi daripada makanan yang dimakan.

3. Bersenam

    Sebab : Nanti sakit perut, sebab sistem pencernaan tidak boleh berfungsi dengan baik kalau buat aktiviti                    fizikal secara drastik lepas makan.

4. Minum Teh

Sebab : Dalam daun teh ada asid yang menyebabkan kandungan protein dalam makanan mengeras dan akan              menyebabkan makanan sukar dicernakan.

Just for sharing !!

15 ulasan:

  1. ye ke.. adeh..kalau chinese plak kata okey minum teh tu bagus..lagi2 teh xde gula.. tiap kali makan diorg hidang chinese tea..

    BalasPadam
  2. good tips and nice sharing! >.<

    BalasPadam
  3. nice sharing

    http://edrina-dafinites94.blogspot.com/

    BalasPadam
  4. bab yang
    1. bersenam tu.. boleh buat appendix.. memang merana kalau kena..
    2. makan buah : time kita makan.. proses pencernaan berlaku. then proses pencernaan lemak.. karbohidrat.. then bnyk lg akan lama.. pastu kita makan buah lagi.. jadi dia tidak dpt dicerna dengan baik.. sebaiknya makan buah seblum makan nasi atau yang berat-berat atau 2jam selepas makan
    sharing.

    BalasPadam
  5. thanks for sharing.. :) kadang-kadang pun yaya terlupa dengan tabiat pemakanan.. :) *thumbs up*

    BalasPadam
    Balasan
    1. welcome ;) kalau dah makan memang tak ingat dunia hahaha!!

      Padam
  6. lepas tu elakkan tidur lepas makan.tidur atau baring..duduk boleh..hehehhe.. minum air sebelm makan, baru la lepas makan tu tak ada rasa hidrat

    BalasPadam
    Balasan
    1. em.. betul tuu, lepas makan jangan tidur. tapi zati ada lah buat gak sebab terlalu kenyang baring sekejap hehehe!!

      Padam
  7. ouh...baru tahu.. ingatkan berjalan lepas makan tue elok.. hahaha. k k tenkiu sharing ^^

    BalasPadam
  8. hai. baru tahu. selalu buat benda ni. thanks for sharing yaa :D

    BalasPadam
  9. yang pertama tu selalu buat ,, pencuci mulut katernya ,,, :3

    BalasPadam
  10. really? minum teh tak boleh ke? ohmy,haha speechless sbb tiap2 hari mnum teh lpas makan. erhh -.-

    BalasPadam