Khamis, 24 Julai 2014

Review Novel : Siri Dongeng by Ain Maisarah

Assalamualaiku... Holla !!
Review Novel lagiii.. kali ni zati nak cerita pasal novel bersiri karya penulis remaja popular iaitu Ain Maisarah ...novel bersiri ni pasal cerita dongeng yang selalu kita dengar dia ceritakan tapi jalan cerita lain sikittt jalan cerita SUPERRR... sangat.. hehe

1) Siri Dongeng : Cinderellah VS Rapunzellah


look tajuk dia pun pelik kann.. itu istimewanya novel Ain Maisarah yang bergabung dengan Izanor Sharif.
apa yang peliknya bagaimana Rapunzell boleh masuk dalam love story Cinderella 2 in 1..kiranya watak Rapunzell adalah watak wanita yang ingin berebut putera dengan Cinderella sebelum Rapunzell tu masuk dalam Menara Toncang Emas diaa.. apa lagi Cinderella si perempuan yang naif pasrah... tapi ada ejen yang bantu Cinderella tau !!!

2) Duyung Diva dan Si Tanggang 


Ini pula siri kedua dia.. yang ini pun 2 in 1, Duyung kisah dongeng Barat bercampur dengan Si Tanggang kisah dongeng rakyat.. cerita dia macam nii..ayah Puteri Arellah nii takut anak dia jatuh cinta dengan manusia so dia pun hantar surat pada ejen supaya jangan beri anak dia jatuh cinta atau bertemu dengan manusia... sampailah satu saat kapal putera ni tenggelam.. then Puteri Arellah pun nak lah selamat kan manusia...apa yang terkejutnya putera tu adalah Si Tanggang anak derhaka.. jai ejen Tizz, Fizz dan Milo cubalah tolong selesaikan masalah ni..

4)Alakudin dan Lampu Tidak Ajaib
ni Siri ke-3 , pasal Alakudin Alakoko yang minta bantuan ejen supaya cari Jin!! yang mana bila dia jumpa teko jin tu dia gosok 3 kali then shupp... jin tu hilang. dia stress lah bila tak dapat tunaikan 3 permintaan dia iaitu ingin berkahwin dengan Puteri Wangi Jasmin dan jadi kaya .. banyak benda best dalam mencari Jin yang hilang nii.. manalah jin tu pergi ??

4) Snow White dan Wannababes Kerdil
Siri ke 4, pasal Snow White yang minta bantuan ejen supaya tolong lindungi keselamatan dia kerana dia telah menerima surat ugutan dari seseorang supaya dia keluar dari Dunia Dongeng nii.. apa yang best nya 7 orang kerdil tu terdiri daripada ahli The Wanababes ahli kumpulan popular di Dunia Realiti yang terperangkap dalam dunia dongeng nii.. asyik bergaduh jerr.. jadi ejen-ejen ni harus cari siapa yang hantar surat ugutan tuu.

5) Pink Riding Hood dan Serigala Tembam
cerita Pink Riding Hoad ni lain daripada yang kita dengar di mana Pink Riding Hood akan dimakan oleh Serigala tapi novel nii mereka bersahabat.. mereka berdua pelarian yang dituduh membunuh Grandmama, nenek angkat.. jadi dia terpaksa melarikan diri untuk selamat diri dari dipenjara.. jadi ejen ni kenalah lindungii mereka...

huhhh.. sebenarnya ada 1 lagi novel yang baru diterbitka iaitu Puteri Gunung Tendang tapi tak sempat beli lagii.. bagi sesiapa yang berminat novel remaja rajin-rajinlah membeli buku karya Ain Maisarah yang bestttttt niiii.. HOPE YOU ENJOY !!!

#Pray4Gaza  #Pray4MH17  #Pray4MH370





4 ulasan:

  1. Saya dah ada buku Puteri Gunung Tendang dan 7 hantaran ajaib tu.. Tapi masalahnya apa buku yang selepasnya. Sebab pengakhiran buku tu tak habis. Saspens gila la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selepas novel "PGT & 7HA" ialah novel Sumpahan Mahsory Berdarah Pink.. hehe.. memang tak habis pun sebab Siri Dongeng ni Ain Maisarah akan buat 10 buah buku, barulah habis . Nak tahu apa buku seterusnya stalk lahh FB Kak Ain "Ain Maisarah Novelis" :)

      Padam
  2. Saya dh ada buku Puteri Gunung Tendang dan 7 Hantaran Ajaib tu.. Cuma, pengakhirannya tak habis lagi.. So, apa buku seterusnya? Nak tengok kat internet tak pandai pulak.

    BalasPadam
  3. Eh, buku puteri gunung tendang dan sumpahan mahsorry dah ada. cuma apa buku seterusnya ya?

    BalasPadam